Monday 26 March 2012

BAB DUA PULUH ENAM


Kem Jati Diri Tingkatan Satu disekolah itu sudah pun bermula. Irina dan rakan-rakan yang lain sedang berkumpul di pusat kokurikulum. Bersamanya ialah Ana, Farid dan beberapa lagi sahabatnya. Masing-masing sibuk melaksanakan tugasan masing-masing. Irina kala ini sibuk membersihkan pelantar di astaka tersebut. Farid pula sibuk menyiapkan meja pendaftaran. Ana pula sibuk menolong mengangkat beberapa perkakas memasak di situ. Masing-masing sibuk dengan tugasan sehinggakan mereka benar-benar menumpukan sepenuh perhatian terhadap kerja yang dilakukan.
Rasylan pula membantu Irina untuk membersihkan pelantar tersebut hanya memandang ke arah gadis itu. Tidak pun berganjak daripada pandangan mata. Irina pula daripada tadi hanya mendiamkan diri tidak berani mengangkat muka menatap mata lelaki yang berada bertentangan dengannya. Dia sebenarnya tidak selesa apabila terpaksa bekerja dengan orang yang tidak dikenali. Tambahan pula, dia terpaksa bekerja dengan seorang lelaki. Kalau nak diikutkan mahu sahaja dia bekerja dengan Ana, namun, keputusan tersebut dilakukan oleh gurunya itu. Dia tidak berhak membantah arahan guru. Mahu atau tidak dia hanya menurut sahaja.
           “ Rina,help me with this stuff. I’ll take yours!” Serentak mereka menoleh ke arah Farid. Irina pula tanpa membuang masa terus sahaja mengangguk dan berlalu pergi. Dia mengeluh perlahan. Hatinya benar-benar lega. Di rasakan bahawa lelaki yang bernama Rasylan itu benar.-benar pelik.
Farid pula menawarkan senyuman kepada Irina sebelum berlalu pergi, Gadis itu hanya membalas senyuman yang diberikan. Perlahan-lahan dia membuka kasutnyadan memanjat naik ke atas astaka tersebut. Melangkah menuju kearah sahabatnya yang masih lagi memandang Irina. Farid memandang kembali ke arah gadis itu. Irina pula sedang sibuk menyusun fail-fail pendaftaran di atas meja. Farid melambai-lambaikan tangannya, cubaan untuk menyedarkan sahabatnya itu.
Rasylan tersentak apabila diperlakukan begitu. Masih lagi terkejut, dia mengalihkan pandangan kepada sahabatnya. Muka Farid yang berkerut seribu hanya dipandang dengan pandangan yang kosong. Dia segera meneruskan pekerjaannya yang tertunggak sebentar tadi. Farid pula benar-benar pelik dengan perangai sahabatnya itu akhir-akhir ini
     “ Beb, apahal ni? Semacam je. Macam kene sampuk. Kau ok tak ni?” Soalan yang diajukan oleh Farid hanya dibalas dengan anggukan perlahan oleh Rasylan. Tiada apa-apa pun yang terluah daripada mulutnya  menggusarkan lagi hati Farid. Dia masih tidak meneruskan  lagi kerjanya. Mahukan kepastian dengan apa yang berlaku dengan Rasylan. Adakah semuanya berpunca daripada gadis itu, Irina?
Rasylan pula akhirnya mengangkat mukanya menghadap Farid. Farid masih tidak lagi berganjak dari tempatnya.
     “ Aku ok jelah Farid. Dah buat kerja tu cepat. Budak-budak ni dah nak sampai dah,” Akhirnya,barulah suara Rasylan kedengaran. Tetapi itu tidak memuaskan lagi hatinya. Pasti ada perkara yang sedang menganggu sahabatnya itu. Dia mengambil keputusan unutk mengorek apa yang bermain lagi difikiran lelaki itu. Dia memandang Rasylan kemudian Irina. pandangannya silih berganti cuba untuk mencari jawapan yang masih lagi tersirat. Pasti ada sesuatu antara mereka berdua.

ANA menghampiri Irina yang sedang menyusun fail-fail di atas meja pendafaran. Kehadiran gadis itu tidak pula disedari oleh Irina. Ana hanya tersenyum melihat kesungguhan sahabatnya itu bekerja.
   “ Sibuk nampak,” suara Ana benar-benar mengejutkan Irina. Dia segera menoleh. Ana berada di hadapannya dengan seuntai senyuman yang sangat manis menyambut kehadirannya. Irina juga menguntumkan senyuman bagi membalas senyuman tersebut.
    “ Tak delah,. Sikit je lagi. Dah siap ke kerja kau?” tangannya masih lagi pantas menyusun fail-fail tersebut di atas meja. Takut pula diketahui akan perasaanya kala ini. Ana pula hanya mengangguk perlahan. Tidak pula mengesan apa yang terbuku dalam hati Irina. Kalau Amelia di situ pasti dia tidak mempunyai peluang langsung untuk menyembunyikan apa yang terbuku dalam hati. Semuanya pasti akan terluah atas desakan rakannnya yang seorang ini. Tiba-tiba pula fikirannya teringat kepada sahabatnya Amelia. Terbit juga rasa rindu dihati setelah sekian lama tidak bersua.
Sedang mereka asyik berbual-bual, bunyi keriuhan dari kejauhan pula memecahkan kesepian di situ setelah sekian lama bertandang. Semua mata beralih ke arah keriuhan tersebut.


IRINA dalam perjalanan pulang kembali ke asrama apabila dia bertembung dengan Yana saat itu. Masing-asing berbalas senyuman dan berjalan beriringan menuju ke dewan makan. Yana pada waktu itu dalam perjalanan menuju ke dewan makan manakala Irina pula baru pulang dari kem tersebut. Ana yang pada mulanya bersama dengan gadis itu meneruskan langkahnya kembali ke asrama.
    “ Cam ne,dengan kem?” Irina hanya tersenyum dengan persoalan yang diajukan. Yana yang berada disebelahnya pula hanya tersenyum  menunggu jawapan daripada sahabatnya itu. Muka gadis itu terpancar keletihan yang amat sangat.
      “Okay je. It’s quite fun actually. So, how about our class?” Irina memandang wajah Yana ketika itu yang sedang memandang ke hadapan.  
       “ Macam biasa  jelah. Masing-masing pegang novel. Tengok tu, Yana menunjuk ke arah seorang pelajar yang berdekatan. Kelihatan pelajar itu sedang khusyuk membaca buku di tangannya.
      “ Itu,” Yana menunjukkan lagi ke arah yang lain. Irina berkalih memandang ke arah yang dituju. Masih juga sama. Khusyuk  membaca novel. Irina melilau lagi melihat sekeliling. Benar telahannya, mereka yang berada di mana-mana memegang novel di tangan masing-masing.Gadis itu memandang kembali sahabatnya. Yana hanya tersenyum melihat reaksi daripada Irina.
     “ Tak payahlah pelik sangat. Ini memang gaya hidup asrama,” Yana cuba  menenangkan kehairanan yang mula bersarang  dalam hati gadis tersebut. Irina cepat-cepat menutup mulutnya yang separuh tebuka sedari tadi.
      “ Tapi ada orang yang rindukan kaulah,” kata-kata Yana itu mengundang lagi rasa hairan pada diri Irina. Dia memandang tepat mata Yana. Meminta jawapan yang kukuh disebalik kata-kata gadis itu.
   “Zaidilah. Siapa lagi!”  Kata-kata Yana membuatkan Irina ketawa terbahak-bahak.Kenyataan yang diutarakan Yana itu menimbulkan rasa geli hati gadis itu. Yana yang berada disebelahnya pun tertawa kecil. Dia sememangnya faham benar dengan perangai Irina. Seumur hidupnya dia pasti tidak akan mempercayai perkara yang berkaitan dengan CINTA….

No comments:

Post a Comment