Wednesday 29 February 2012

BAB TIGA BELAS


AMELIA sedang sibuk menyiapkan kerja sekolah yang diberikan oleh gurunya siang tadi. Tumpuan diberikan sepenuhnya terhadap kerja yang dilakukan. Seperti tiada satu pun yang mampu menggugahkan tumpuannya masa ini. Ibarat tenggelam dalam dunianya. Jikalau ada gunung berapi yang meletus pun pastinya Amelia tidak akan berganjak dari tempat duduk itu.
Sedang dia bertungkus-lumus menyiapkan tugasan yang diberikan, tiba-tiba telefon di sisi mejanya mengumandangkan lagu Already Gone nyanyian Kelly Clarkson. Terkejut  Amelia  dibuatnya . Dia berkalih ke arah telefon bimbitnya.Memeriksa panggilan yang masuk. Dahinya berkerut seribu kerana nombor yang tertera pada skrin telefon bimbit tersebut adalah nombor asing yang tidak pernah diterimanya selama ini. Namun, dia mengangkat panggilan tersebut.
 “ Assalamualaikum,” ujar Amelia denagn perasan yang sedikit cuak. Namun, suaranya tidak menunjukkan sebarang kegusaran. Dia pandai mnenyembunyikan perasaan yang dialami.
 “Waalaikumussalam… Amelai it’s me…” suara di sebelah sana menjawab. Berbunyi penuh keriangan.Amelia terdiam sejenak. Barangkali dia amat mengenali suara itu. Perasaan cuaknya perlahan-lahan mengendur tetapi minda masih lagi berkira-kira siapakah milik suara tersebut. 
 “ Amelia, ni akulah, Rina,” suara Irina di corong telefon kedengaran sedikt meninggi. Tersentak Amelia dari lamunannya. Serta-merta riak mukanya berubah. Dia sangat gembira mendengar suara sahabatnya itu.
“ Hei, sis… so, how are you?” terdengar keriangan menerusi suaranya tadi. Seperti kegusarannya serta-merta hilang ditiup bayu Laut China Selatan. Suara Irina disebelah sana juga berbunyi seperinya.
“ Ya… I’m okay”
“ Cam ne hari pertama persekolahan.”
“Quite good I think. So, Dini macam mane?” Keriangan yang sebelum ini dipamerkan, perlahan-lahan dikendurkan apabila menyebut tentang Dini. Sukar untuk dia melupakan jejaka yang terkenal dengan sifat keegoannya itu.
“ Ok je… Kamal dah tak de kawan untuk dia gaduh.. lepas je kau tak de, kelas jadi sunyi sepi… macam malaikat lalu. Kalau ada bunyi cengkerik, mesti boleh dengar punya. Rina kami rindukan kau….” Perlahan –lahan suara Amelia mengendur. Dia berasa sangat kehilangan kawan yang disayanginya itu. Percakapannya tidak disambut disebelah sana. Mungkin Irina juga mendiamkan diri, tidak tahu apa yang perlu diutarakan lagi.
 “ Nanti kirim salam dengan diorang ye…  I miss them all too. Amelia I’ve to hung up.. duit dah abis.. Nanti aku call lagi ye..” tidak sempat Amelia mahu berkata-kata Irina sudah meletakkan telefonnya. Perlahan-lahan Amelia menarik telefon  menjauhi cuping telinganya, menatap dengan penuh penghayatan skrin pada telefon tersebut. Tidak seemena-mena, keluhan kasar terhembus dari rongga pernafasannya. Dia merenung keluar jendela. Menembusi kaca jendela tersebut. Kelopak matanya dipejam rapat-rapat.

IRINA hanya mengeluh berat. Sebenarnya dia berasa sangat sedih. Terbayang rakan-rakannya. Memori terakhir bersama. Sebak di dada datang lagi. Tapi belum sempat sebak menguasai minda dan perasaan, dia disapa dari belakang.
 “ Hei… Jom pergi makan Rina,” rupa-rupanya Maya menepuk bahunya. Serta merta lamunannya bersepai ditiup angin. Segera dia menoleh ke arah Maya. Ada seorang gadis di sebelah Maya itu. Irina memandang ke arah gadis tersebut dengan segarit senyuman. Gadis itu pun membalas. Kemudian dia mengalihkan pandangannya kembali kepada Maya meminta penjelasan.
“ Oh.. lupa pulak. Perkenalkan ini Yana,” sejurus itu Maya memperkenalkan Yana kepada Irina. Sekali lagi mereka bertukar-tukar senyuman. Senyuman Yana sungguh manis sekali. Ditambah pula keayuan wajahnya bertudung labuh membuatkan Irina kagum sekali. Sekaligus, membuatkan Irina menyedari ciptaan ALLAH dimuka bumi ini. Sesungguhnya Yana merupakan muslimah yang sejati.
 “ Saya Irina,” sambut Irina sambil menghulurkan tangan sebagai tanda pertemuan yang diaturkan Ilahi. Yana membalas huluran tangan tersebut, tangan mereka bersatu, tanda persahabatan mereka bermula.
“ Jomlah, kita pergi makan,” Irina mengajak mereka bertiga. Lantas, mereka melangkah ke arah dewan makan sekolah.
ANAK mata Jamal hanya memandang ke arah kumpulan pelajar baru di situ. Kelihatan mereka rancak berbual. Tentu sekali pertemuan mereka menjalinkan persahabatan yang kukuh. Itulah yang menggusarkan Jamal sebenarnya. Berkerut mukanya memandang keriangan mereka bersama.
“ Hoi… menung panjang nampak atau tengah ‘usha’ minah tu ke,”  Malik menepuk bahunya. Jamal memalingkan wajah ke arah Malik. Wajahnya berkerut seribu. Menandakan hati tidak pernah tenteram semenjak kedatangan pelajar baru ke situ. Baginya kedatangan mereka hanya menimbulkan persaingan di sini.
 Malik hanya mendiamkan diri. Tidak mahu lagi menganggu kekacauan jiwa kala ini. Lagak Jamal seperti seekor harimau yang sendang menghendap mangsanya. Lebih baik menjauhi daripada terkena. Lebih baik mencegah daripada berubat. Itulah sebaik-baik keputusan. Maka, Malik berlalu pergi .
“ Rilekslah, bro,” Zaidi pula yang menyapanya dari belakang. Namun, dia tidak berdiam disitu untuk menunggu reaksi Jamal. Lantas, dia segera berjalan, belalu pergi meninggalkan Jamal keseorangan. Perlahan-lahan anak matanya mengekori langkah Zaidi. Mungkin benar apa yang diungkapkan oleh sahabatnya itu. Rangkulan nafas berlalu kencang cuba untuk mengimbangi minda dan perbuatannya. Dia melangkah lambat-lambat masuk ke dalam dewan makan.

AKTIVITI pada malam itu berjalan lancar. Namun, tidak bagi Irina dan kumpulan pelajar baru di situ. Kehadiran mereka disambut dengan renungan tajam oleh pelajar-pelajar lama di situ kecuali mereka yang mengenali mereka sahaja. Pandangan mereka seperti serigala yang mengintai mangsanya sebelum menerkam.
“  Ok guys.. pada malam ni aktiviti minggu orientasi akan bermula. Jadi aktiviti pertama anda pada malam ini adalah ‘ ice breaking’,” suara Cikgu Azizan sorang guru konselor di sekolah ini lantang memberikan arahan. Disebelahnya, berdiri seorang wanita pertengahan usia sedang berpeluk tubuh juga merupakan seorang kaunselor juga bertugas selaku pembantu disitu.
Semasa arahan lantang disuarakan, kelihatan semua pelajar memberikan tumpuan yang sepenuhnya. Tiada sepatah kata pun yang terucap di antara mereka. Irina memandang sekeliling memerhatikan gerak-geri pelajar di sekelilingnya. Memang tidak dinafikan lagi,dia masih lagi terkejut dengan budaya yang menjadi ikutan disini. Ternyata, pelajar di sini sangat menghormati guru. Tidak seperti di sekolahnya dahulu, walaupun guru memberikan ucapan jarang pelajar memberikan perhatian terhadap apa yang diperkatakan. Sangat berbeza. Setelah puas dia meninjau keadaan sekeliling, dia kembali berkalih kehadapan.
“ Baiklah kamu diberi masa selama 5 minit cari kumpulan mengikut bulan kelahiran kamu. Mulakan sekarang!” Suasana bertukar menjadi hingar –bingar selepas arahan di utarakan. Dewan besar itu ternyata memantulkan suara yang terkandung didalamnnya. Semua orang sibuk bertanyakan bulan kelahiran masing-masing. Irina juga begitu. Tiba-tiba Malik menyapanya dari belakang.
 “ Rina, kamu bulan lapankan,” suara yang hingar-bingar itu sedikit sebanyak menenggelamkan suara Malik. Namun, dia masih memahami apa yang disoalkan oleh Malik. Segera dia menganggukkan kepalanya.
 “ Ikut saya!” Irina hanya mengekori sahaja ke mana Malik pergi. Dilhatnya Malik melaung-laung mencari kumpulan yang berbulan kelahiran sama seperti mereka. Irina hanya mendiamkan diri di situ.
      “ Bulan lapan, mai sini… mai sini,” Irina hanya tersennyum dengan gelagat Malik. Namun, senyumannya tidak kenampakan.
Cikgu Azizan tersenyum bangga melihat kerjasama antara mereka. “Baiklah, sekarang susun ikut turutan tarikh lahir kamu, sekarang! Kamu diberi masa dua minit sahaja untuk menyelesaikan tugasan yang di berikan,” sekali lagi suasana menjadi hingar-bingar.Keadaan sekeliling menjadi kelam-kabut sebentar. Masing-masing sibuk mengarahkan itu ini dalam memastikan kumpulan mereka mampu melaksanakan arahan yang diberi. “ Kalau kamu tak dapat melaksanakan tugasan ini, hukuman menarik bakal dikenakan,” sinis kedengaran suara tesebut.
“ Irina you sit here,” arah Malik. Persepsi Irina mengatakan bahawa Malik merupakan seorang pemimpin yang berkebolehan. Akhirnya Malik duduk disebelahnya.
 “Malik, awak tarikh berapa?” walaupun teragak-agak untuk bertanya, tapi digagahkan juga. Tidak elok kalau dia hanya mendiamkan diri sahaja. Malik hanya tersenyum. Baru kali ini dia mendengar gadis itu bersuara. Irina membalas sennyumannya.
“ 12 Ogos. Rina apa rancangan awak kat sini,” ujar Malik. 
“ Maybe nak masuk debate kot..I don’t know yet,” dia pun masih terpinga-pinga menguruskan hidupnya di sini. Pelajar yang lain masing-masing sibuk menguruskan kumpulan mereka. Mereka sangat bertuah kerana ahli kumpulan mereka sedikit sahaja.
 “ Baguslahh tu. I’m the same with you. Tapi bahas BM. Rina,” Malik berhenti sejenak, menunjuk ke satu arah dihadapan. Irina hanya mengekori tunjukan tersebut. Di hujung tunjukkan jari Malik menunjukkan seorang lelakiyang sibuk mengarahkan itu ini pada ahli kumpulannya. Lelaki itu tidak menyedari pun yang dirinya menjadi subjek utama dalam perbualan mereka. Barangkali sibuk dengan kerjanya. Irina melontarkan pandangannya kembali pada Malik. Diminta penjelasan.
 “ Itu Syamil. Dia merupakan salah seorang daripada ‘debater’ sekolah ni. Jadi kalau ada apa-apa mengenai debate yang awak nak tau, tanyalah dia,” penjelasan yang diberikan oleh Malik membuatkan gadis itu mengangguk perlahan tanda memahaminya .
“ Tapi dalam kelas kita pun ada,” Irina mengalihkan pandangannya kembali kepada Malik. Raut wajahnya menunjukkan 1001 pertanyaan yang bermain dalam minda. Terpinga-pinga. Termanggu-manggu. Malik hanya tertawa kecil dengan gelagat gadis itu.
“Tu,” sekali lagi Malik menunjukkan ke satu arah. Seorang lelaki yang sedang duduk. Berkaca mata. Raut wajahnya boleh tahan. Tapi ada sesuatu yang pelik mengenai lelakki tersebut.
“Dia Akim. Ya… dia Nampak pelik sikit. Tapi power giler dalam BI. Dalam setiap ‘essay’ yang dia tulis, tak de orang yang mampu kalahkan dia lagi. Ayat yang dia gunakan sangat bombastic. Tapi dia ni suka ‘anime’,” terlopong mulut Irina mendengar penjelasan tersebut. Lantas, dia menutup mulutnya. Malik hanya tertawa kecil. Nampaknya tidak lama lagi dia mampu menyesuaikan diri di tempat ini. Dengan layanan yang baik daripada rakan barunya ini , dia fikir tiada  masalah. Namun, dia cepat-cepat mengingatkan diri. Air yang tenang jangan disangka tiada buaya.

No comments:

Post a Comment